Кървав меч бойните ровове на книгите-игри в България

 Дамян Yann Gamgee Христов (yann@rpgbg.net)

 

            Тази карта тук подсказва, че пред теб се простира дълъг път, а околните карти говорят за големи изпитания по пътя.

 

Кървав меч II: Царство Уирд

            Британската поредица на Дейв Морис и Оливър Джонсън безспорно е тежката артилерия на книгите-игри в България. Написана още през 1987-1988, петте книги с марката Кървав меч започват да излизат у нас едва през 1993 (издадени са на български от Еквус Арт), но интересът, който те предизвикват, не отшумява изведнъж и дори през 2003 тази поредица продължава да стряска и изумява с атмосферата, сложността и издържания си стил. Няма друга книга-игра в България, в която в едно да се преплитат както перфектна литература, така и ролеви елементи, стратегическо мислене и всичко това примесено с умерена доза шанс и логически загадки. Всеки един истински фен на фентъзи, ролеви и книги-игри, а защо не и на настолните главоблъсканици като шах и дама, със сигурност трябва да я прочете и тогава пред него ще се открие цял един нов свят на вълшебство, доблест и могъщество. Светът на Легенда!

 

            Легенда е митичен и вълшебен свят, който е населяван предимно от хора, но дълбоко в горите му на север обитават елфи, на разните острови живеят великани, а в моретата му има джинове, които дори ТИ можеш да срещнеш. Това са няколко континента и приключенията се развиват на два от тях, но в книгите има достатъчно информация и за останалите. В Легенда на почит са както славните бойци и магьосници, така и мошениците и сведущите аскети. Навремето тази земя е управлявана от богове с неземни сили, но в момента на пристигането на героите, тези сили са забравени от простолюдието и единствено персонажите ще имат честта да ги срещнат отново. Светът на Легенда отдава чест на много световни митологии, но най-вече на скандинавската и гръцката. Все пак не бива да забравяме, че в нея има и препратки към 1001 нощ и приказките на Шехерезада, а дори в четвъртата книга (Пътят на съдбата) героите слизат направо в Ада и това го няма никъде другаде освен при Данте! А сега да хвърлим поглед върху самата игра и да се задълбочим в някои игрови детайли...

 

В Легенда има много видове приключенци... да, както във всяка една добра ролева игра, началото на приключението в Кървав меч започва с избор на герой. Той може да е смел и честен рицар, потаен и лукав крадец, ерудиран и ловък отшелник, а защо не вещ и мъдър чародей? Всеки един от тези персонажи си има игрови термин, когато започне играта (Воин, Тарикат, Мъдрец, Магьосник). Отделно от наименованието идват и един куп статистики и умения, които оформят героя така, че във всеки един момент от него да се очакват различни изпълнения, които варират като точки в хода на играта. Тук е моментът да кажа, че ГЕРОЯТ НЕ Е САМ! В случай, че двама или повече (до четирима) приятеля искат да играят заедно, няма проблем да го сторят. Просто всеки един си избира по един персонаж, който да управлява, като се съобразява само с това, че не бива да избира герой, който вече е избран от друг играч. И играта започва разпростряна в над 2500 реални игрови епизода в най-добрите традиции на книгите-игри. Но всъщност не било пресилено да кажа, че самото игране на Кървав меч вече се е превърнало само по себе си в традиция за много хора. Защото тази книга не е просто игра в нея във всяко преиграване се случва нещо ново...

           

Разбира се, историята е една, но всеки път играта се получава различно именно от множествените комбинации между различни пътища, умения, предмети и магии. В Кървав меч не съществува стандартното понеже нямаш този предмет, сега не можеш да продължиш! като в познатите ни Битки безброй или така хулените ни игри от български автори. В тези пет книги, всяка една ситуация се решава по няколко различни начина и в повечето случаи никак не е нужно изобщо да притежаваш каквото и да е, а ти трябва само малко съобразителност. Е, ако тя е съчетана с умение, или имаш късмет на зара, ще минеш във всички случаи, но омразните куести с предмети тук имат съвсем друг чар и обикновено са само с помощна, а не с главна цел. Тази игра НЕ Е Диабло в настолен вариант тук има много, много мислене и ако само сте ловък с мишката или палеца, забравете да победите тук. А как се разиграват битките ще стане дума в следващия абзац...

 

              Схватките в Кървав меч са сърцето на тази игра. За основа авторите са ползвали любими похвати от най-популярните ролеви игри по онова време (най-вече по Advanced Dungeons & Dragons), при които битките се провеждат на разграфена на квадрати карта, а всеки един от героите и чудовищата се поставят на нея под формата на фигурки, пионки, бобени зърна и т.н. Има боен ред, който се следва и по време на неговото времетраене всеки един герой или противник може да направи едно действие. След като всички обекти по картата се изредят да действат, започна нов тур, в който най-бързия отново получава възможност да направи нещо. А възможностите са едва ли не безкрайни: да се премести (по картата има разни препятствия като дървета, камъни, статуи и т.н.), да атакува (ако е герой, противник, ако е противник, герой), да се защитава от следващи удари (особено, ако не е последен), да ползва умение (например да стреля с лък), да каже заклинание (ако е магьосник), да бяга и т.н. Битката приключва едва, когато или всички герои, или всички противници по картата са избити, а дори тогава не е сигурно, че наоколо не се спотайват още гадини. Колкото до механиката на битката, всичко се измерва в точки цифри като бойно майсторство, нюх, психически способности (и др.), та няма начин да се получи объркване кой какво е направил, дали изобщо го е направил, как го е направил, каква щета е причинил и т.н. Най-важното качество на всички (и герои, и чудовища) са точките издръжливост и когато те станат равни на нула (щетите от удари ги намаляват) героят умира и фигурката му се премахва от картата. Разбира се, освен картата на местността с разположението на чудовищата, на помощ на играча идва и специална бойна таблица с всички статистики на противниците. От героите се иска единствено да победят!

 

            А героите има кого да побеждават, повярвайте ми! Още в първата книга на тях им се налага да се сборят с великан, а във втората се изправят срещу чудовище с множество пипала като Кракен и това далеч преди финалната битка. В трета книга срещу тях се изправят три демона от подземния свят на Легенда, а в Ада се бият срещу огромна летяща глава, която мята мълнии. Разбира се, всичко това е нищо пред финалната битка в пета книга, където да се вселят в тях идват петте легендарни бога на Легенда, всеки от които е могъщ за четиримата, взети заедно. И все пак с помощта на Кървавия меч и неговия брат-близнак Демонския нокът героите успяват да победят злото и въздават рая на земята. Но кой и какво е Кървавия меч ще научите само, ако изиграете поредицата, но помнете, че Айкън помни враговете си и ако го победите веднъж, хич не е сигурно, че няма да го срещнете пак! Но затова сте герои, за да победите! И Кървав меч може да бъде вашата ЛЕГЕНДА!*

             И петте книги се играят с помощта на няколко шест-стенни зара, а най-важните резултати (най-вече при битка) се генерират с поне два, които се хвърлят заедно. Все пак е добре да имате поне седем или осем на високите си нива магиите вършат чудеса... ;-)

 

И сега накратко за всички, които се интересуват от сюжета:

Книга Първа: "Бойните ровове на Крарт" - тука няма много идея, има як кютек! Първото приключение ни отвежда под тундрите на Крарт, където 30те мага на тази мрачна и ледена земя провеждат смъртоносно съзтезание. Целта е ясна: "Изколи врага и излез на вън, за да си вземеш наградата!" - класически "дънжън", в който чудовищата и клопките дебнат на всяка крачка. Героите успяват да победят и засега всичко приключва успешно, но дали в "бойните ровове" не се е случило нещо, което ще се опита да им напомни за себе си след време - сано времето ще покаже!

Книга Втора: "Царство Уирд" - тук мисията се заплита. Героите трбява да отидат далеч на север в земите на Уирд, където ще трябва да издирят могъщ владетел, който владее съня на поданиците си. Само странниците дошли отвъд Уирд ще могат да се изправят срещу него, но досега никой не го е побеждавал. Артефактът, който този бродик-цар пази е част от пъзела, които трябва да се реши, за да се върне равновесието в света. Иначе ще настъпи хаос.

Книга Трета: "Демонски нокът" - след далечните снегове на север, тук героите най-после отиват на юг. В една магическа страна, която много напомня за арабските приказките, се крие древно подземие, в което легендите разправят, че има вход към Ада. Там някъде се крие още една част от артефакта, който смелчаците търсят. Разбира се, един техен стар враг няма да им го даде току така и ще ги прати на смъртоносно пътешствие...

Книга Четвърта: "Пътят на съдбата" - и това пътешствие се оказва ад, в буквалния смисъл. Героите разбират, че да си върнат отнетия артефакт, ще трябва да намерят път до земите на Смъртта и обратно. Много битки ги очакват и много опасности ще се опитат да ги спрат, а дори на финала те ще се изправят срещу нещо съвсем неочаквано. Не си мислите за тази книга като огньовите на пъкъла, а като пътя, който героите трябва да извървят, към самите себе си.

Книга Пета: "Стените на Спайте" - тук нищо няма да ви казвам. Сами разберете какво е Спайт и защо героите трябва да отидат там. Задайте си въпроси не какво ще се случи, а "кога" ще се случи. В тази книга не само, че се случва развръзката на всичко досега, ами дори краят е повече от философски спектакъл. Затваряйки книгата, след финалната битка, всеки фен трябва да си даде сметка, че нищо от случилото се досега не е било случайно. А да осъзнаеш реалността понякога е най-голямата награда!

Забележка: В книгите накрая има страхотни приложения с указател за герои, местности и история. Използвайте го активно, ако не искате да се объркате кое как и защо се случва. И не забравяй, че магията се появява тогава, когато наистина вярваш в нея!